Methodiek Innerlijk Kind-werk

In de door mijzelf ontwikkelde methode van het Innerlijk Kind-werk heb ik mij gebaseerd op het werk van Alice Miller, John Bradshaw, Susan Forward, Cathryn Taylor, Chopich en Paul en Gaby Stroecken. Bij al deze therapeuten heb ik de ‘krenten uit de pap’ gehaald en er mijn eigen ervaringen aan toegevoegd. Zo is er een nieuw geheel ontstaan dat juist door deze samenvoeging uitermate werkzaam blijkt te zijn.
Het proces bestaat uit vier fasen:

1. Voorbereidingsfase:

  • Kennismaken met het kind en de volwassene in jezelf
  • Herkennen van weerstand
  • Verband tussen denken, voelen, en gedrag

2. Onderzoeksfase:

  • Opsporen van de tekorten, verwondingen en beschadigingen uit de kindertijd
  • Verwerken en loslaten van kindgevoelens, zoals verdriet, boosheid, spijt, wrok, schaamte en schuld.

3. Tussenfase:

  • Herhalingsdwang en overdracht (op een onjuiste wijze inhalen van gemis of inlossen van schuld)
  • Loslaten van de ‘kindrol’ oftewel de slachtofferhouding
  • Nemen van verantwoordelijkheid voor het vervullen van je (kind)behoeften.

4. Helingsfase:

  • Ontwikkelen en/of versterken van kwaliteiten die door de beschadigingen in de kindertijd onvoldoende ontwikkeld zijn.
    Hoofdthema’s:
    – Basiszekerheid (zuigelingfase)
    – Grenzen (peuterfase)
    – Identiteit (kleuterfase)
    – Persoonlijke en sociale vaardigheden (schoolkindfase)
    – Zelfbewustzijn (puberteit)

Toegepaste therapievormen
Emotioneel lichaamswerk
Visualisatie
Bio-energetica
Psychodrama
Psychosynthese
Gestalttherapie
Verder wordt gebruik gemaakt van ondersteunende, inzichtgevende theorie.

Toepassing
Sedert enkele jaren begeleid ik dit proces niet meer in groepsverband, maar individueel.